Toenemend geweld in de zorg
Geweld in de zorg is er altijd al geweest en zal er hoogstwaarschijnlijk ook altijd blijven. Dit kan in allerlei gevallen en met allerlei soorten patiënten voor komen, zoals bij dementerende mensen. Deze agressie kan zich op een fysieke manier maar ook op een verbale manier uiten. Het is een toenemend probleem in de zorg en er wordt veel van een medewerker gevraagd wanneer hij of zij om moet gaan met dergelijk grensoverschrijdend gedrag. Om hier beter mee leren om te gaan kan een agressie cursus een uitkomst zijn. Hier leer je aan de hand van een training omgaan met agressie. Dit kan voor ieder persoon dat werkzaam is in de zorg van pas komen. Het is natuurlijk een uiterst lastige situatie wanneer een patiënt zijn of haar agressie uit op een medewerker.
Meer veiligheid bieden
Soms zijn gevallen waarbij grensoverschrijdend gedrag wordt vertoond door een van de patiënten nauwelijks bespreekbaar in een zorginstelling. Er worden misschien wel formele procedures gehouden en alles wordt geregistreerd, maar dit zal nooit een dergelijke situatie voorkomen. Als het nog een keer gebeurt dan is er waarschijnlijk een zelfde uitkomst. Daarom is het omgaan met agressie van zeer groot belang en is het noodzakelijk dat zorginstellingen haar personeel de kans geeft om hier een cursus voor te volgen. Dit voor zowel de veiligheid van de medewerker als voor de patiënt zelf.
Invulling van een cursus
Een dergelijke cursus zou eventueel kunnen dienen als de fundering voor een agressie protocol op een bepaalde afdeling van een zorginstelling waar regelmatig grensoverschrijdend gedrag plaatsvindt. De cursus geeft inzicht in diverse knelpunten en hoe je verschillende technieken kunt toepassen in situaties waar agressie voor komt. Aan de hand van de cursus kan beleid worden toegepast en kennis worden verspreid door de gehele organisatie. Tijdens de training worden voorbeelden van verschillende vormen van agressie gebruikt en wordt inzicht gegeven in wat voor effect dit kan hebben op medewerkers, patiënten en de organisatie zelf.